رسیدن به تعادل ذهنی در مورد اضطراب و نگرانی

رسیدن به تعادل ذهنی در مورد اضطراب و نگرانی

در حالی که ممکن است خیلی ساده انگارانه باشد، مغز را می توان همانند ماهیچه در نظر گرفت. به همان طریق که ماهیچه ها رشد می کنند و با استفاده از تمرین قوی تر می شوند، مغز نیز رشد می کند و با استفاده از آن و تلاش ذهنی، تغییر می یابد.

تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر وزنه برداری با دست راستش سخت تر و طولانی تر کار کند و در قیاس با آن از دست چپ خود کمتر استفاده کند. در طول زمان، دست راست خوب تمرین داده شده به گونه ای قابل ملاحظه محکم تر، درشت تر و قوی تر از دست چپی می شود که کمتر تمرین داده شده است.

وقتی این ماهیچه غیر متعادل یا نا مناسب رشد می کند، وزنه بردار برای متعادل کردن شکل بدنی خود، باید در قیاس با دست راست با دست چپش بیشتر تمرین کند، وگرنه عدم تعادل هرگز از بین نخواهد رفت. بنابراین برای هر تکرار تمرین با دست راست، دست چپ باید دو ، سه یا بیشتر حرکت انجام دهد تا در نهایت تعادل برقرار شود.

در مغز، تمرین عبارت است از فکر کردن، تجسم یا هر تعداد از فعالیتهای ذهنی که بخش های مغز را تحریک می کند و آنها را به کار می کشد. برخی شواهد اخیر نشان می دهند که افکار معینی از طریق ساختار مغزی به خصوصی کنترل می شوند و این ساختارها از طریق استفاده و کاربرد رشد می یابند و تقویت می شوند.

اگر کسی به طور مکرر منفی فکر کند، اضطراب را تحریک کند، افسردگی ویا دیگر افکار تنش زای روان شناختی داشته باشد، این احتمال وجود دارد حیطه هایی که این اعمال ذهنی را کنترل می کنند، از طریق استفاده تقویت شوند. بنابراین افزایش احتمال این افکار نامطلوب با نیرو و فراوانی بیشتری رخ می دهد.

به طور متناوب، قسمتهای مختلف مغز الگوهای مثبت تر و خنثی تری از فکر را در نظر می گیرد و این حیطه ها نیز می توانند از طریق استفاده و کاربرد آنها تقویت شوند.

اگر گمان می کنید افکار ذهنی منفی تان را خیلی تمرین داده اید:

  • می توانید با تقویت حیطه های ذهنی مثبت برای به دست آوردن تعادل ذهنی بیشتر تلاش کنید.

درست همان طور که شما می توانید از طریق استفاده و تکرار ماهیچه ای را تقویت کنید.

  • برای هر فکر منفی، تصویر و یا عقیده ای که دارید، سعی کنید چندین روش مختلف مثبت و خنثی را به کار ببرید.

شما می خواهید که هر بار که اظهاری منفی می کنید یا روی فکری بدبینانه متمرکز می شوید،خودتان را کنترل کنید و بی درنگ بر چند دیدگاه خوب و شادی بخش متمرکز شوید.

در طول زمان این تمرین فکری کمک خواهد کردتا زمین بازی را هموار سازید و از سودمندی های فکر متعادل تر لذت ببرید.

مرکز مشاوره دانش

منبع: کتاب مهارتهای زندگی . دکتر آرنولد لازاروس. ترجمه : حسینی و آرام نیا. نسل نواندیش


!همین الان وقت مشاوره بگیرید

با ما در ارتباط باشید

آدرس : تبریز، چهارراه آبرسان، برج سفید دو (SMP)، طبقه 5، واحد D5

تلفن : 33354348 - 041

همراه : 09148776881

کانال تلگرام : @daneshtabriz

ایمیل : info@daneshtabriz.ir

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید