نوروفیدبک و فواید آن

نورفید بک چیست؟

دراین روش شما درمقابل یک مانیتورمی نشینیدوالکترودی که روی سرشماقرار داردامواج مغزی شما رادریافت وبه کامپیوترهدایت می کند. حالا شما بادیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتورمیتوانید به تنظیم و کنترل آنهابپردازید ودرتمام این مراحل درمانگر درکنارشمانشسته وبه شمایاد میدهد که چگونه می توانیداین کارراانجام دهید.

درواقع نوروفید بک شماراقادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند. به عنوان مثال درصفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی رابه شکل یک بازی می بینید وبانگاه کردن به صفحه مانیتور وبدون استفاده ازدست شروع به بازی می کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما راپردازش میکند ودرصورتی که این الگوها مناسب باشد شما دربازی به جلو خواهیدرفت ودرغیراین صورت شکست می خورید به این ترتیب شمایادمی گیریدکه آرامش جایگزین اضطراب می شود. نورفیدبک برای مغزمانند یک آینه عمل می کند. به مغز کمک میکند تا ضعف درعملکرد امواج مغزی را ازطریق تمرین وبازخورد اصلاح کند.

تغییرات در نورفید بک فقط از طریق تمرین ایجاد می شود وهیچ عارضه ای برای فرد ندارد.

مزیتهای نروتراپی.

فردهیچ دردی را احساس نمیکند.

کودکان جلسات درمانی را دوست دارند. چون حالت بازی دارد. وبرای حضور درجلسات بعد مشتاق تر میشوند. با ورود به این درمان خیلی سریع متوجه تغییرات کودکتان می شوید.

در نوروتراپی روش درمان هرفرد مخصوص به خود اوست. یعنی درمانگر ابتدا به جستجوی قسمتی از مغز بیمارکه دچار اختلال شده است می پردازد وسپس پروتکل درمانی منحصر به خودفردرابرای اوطررراحی می کند. بنابراین نروتراپی  جزو. (درمان شخصی سازی شده) قرار می گیرد. درنروتراپی ازروشهای درمانی بدون عارضه استفاده می شود.

لذا این نوع درمان برای گروههای خاص، ازجمله بانوان باردار.، کودکان وافرادمسن که تجویز دارو درآنها باعوارض بیشتری همراه است. مناسبتر است. دربیماریهایی که درمان موثر دارویی وجود ندارد ویا فرد به درمان  دارویی مقاوم است، نروتراپی می تواند موثرباشد. برخی از بیماری ها عبارتند از: عوارض مختلف ناشی ازسکته مغزی. درمان بیش فعالی واختلال توجه کودکان بدون ریتالین. دردهایی نظیرفیبرومیالژی ونروپاتی. وزوزگوش.

افسردگی مقاوم به درمان. پانیک. اضطراب و سوء مصرف مواد.                                                       کاربردهای نروفید بک:

کاهش اضطراب از غیر قابل باورترین فواید نورفید بک است

بسیاری از متخصصان،بکارگیری نورفید بک به منظور درمان اضطراب رایکی از عمده ترین مواردوزمینه های استفاده از نرو فید بک می دانند اکثرآنها معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بود که به نورفید بک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می دهد که ۹۰-۸۰% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته اند.

۲- بهبودحافظه کوتاه مدت وبلند مدت ازفواید نوروفید بک است

۳- بهبودکیفیت خواب ازعجیب ترین فواید نورفید بک. اولین تغییراتی که مراجعین عموما”بعدازشروع درمان با نروفید بک مشاهده می کنند . تغییر وتنظیم خوابشان است. بنابراین می توان از نورفید بک در درمان اختلالات خواب نیز استفاده کرد.

۴- آسییب مغزی. نورفید بک سبب بهبود مشکلات ناشی از آسیب وسکته مغزی می شود. از آن جمله می توان به بهبود درحافظه. افسردگی. تغییرات خلقی. اختلالات خواب. تحریک پذیری. مشکلات ادراک بینایی ودیسلکسی اشاره کرد.

۵- دردهای مزمن وسردردهای میگرنی: درمانگران وپزشکانی که از نورفید بک برای درمان دردهای مزمن وسردردهای میگرنی استفاده کرده اند. اعلام کردند که وقوع وشدت حملات میگرن دراکثرمواردبا استفاده ازاین روش کاهش می یابد وحتی از بین می رود.

۶- افسردگی. در مورد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی که هیچ درمانی برای آنها کارساز نبوده،نورفید بک در اغلب موارد بهبود دهنده بوده است.

۷- افزایش حافظه وتمرکز(بیش فعالی)

۸- اختلالات یادگیری. این اختلالات درسنین دبستان شایع هستند. در این نوع اختلالات علیرغم هوش نرمال وعدم وجود نقص حسی. کودک دریادگیری مشکل دارد. این اختلالات موارد زیررا دربرمی گیرد  نقص توانایی برای شناخت وازه ها. خواندن نادرست. مشکل درفهمیدن ونام بردن اصطلاحات ریاضی. عملها ومفاهیم. گروه بندی ارقام. رعایت مراحل ریاضی. شمارش. جدول ضرب ونیز مشکل در یادگیری نوشتن لغات وجملات.

۹- تسکین دردهاازجالب ترین فواید نورفید بک

۱۰- کمک به کاهش وزن از جالب ترین فواید نور فید بک

۱۱- درمان وسواس از فواید نورفید بک

۱۲- درمان سندرم توره ازغیرقابل باورترین فواید نورفید بک.

مفید وموثر برای سندرم پای بیقرار. درمان وزوز گوش ازجالبترین فواید نورفید بک.

کمک به مدیریت سندرم استرس پس ازضایعه. کمک به درمان سندرم خستگی مزمن. درمان اعتیاد از عجیب ترین فواید نور فید بک کمک به درمان اوتیسم……

 

 

 

تهیه شده در مرکز مشاوره دانش


!همین الان وقت مشاوره بگیرید

با ما در ارتباط باشید

آدرس : تبریز، چهارراه آبرسان، برج سفید دو (SMP)، طبقه 5، واحد D5

تلفن : 33354348 - 041

همراه : 09148776881

کانال تلگرام : @daneshtabriz

ایمیل : info@daneshtabriz.ir

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید